OGÓLNE WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU PLASTYKA
„DO DZIEŁA!” WYD. NOWA ERA
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
- posiada kompletną wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej plastyki i wykorzystuje je w działaniach plastycznych,
- przejawia szczególne zainteresowania sztukami plastycznymi oraz talent,
- z zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
- systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy,
- zawsze przynosi na lekcje potrzebne materiały i dba o estetykę swojego miejsca pracy,
- wykonuje w sposób kompletny, estetyczny i zgodny z tematem oraz określonymi środkami plastycznymi wszelkie zadania, ćwiczenia i prace plastyczne, ponadto chętnie eksperymentuje z technikami plastycznymi,
- bierze udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach plastycznych i odnosi w nich sukcesy,
- analizuje i interpretuje dowolne dzieła sztuki oraz uzasadnia ich wartość artystyczną,
- uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela lekturami.
- wykazuje twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły, uczestniczy w jej życiu kulturalnym i regionu.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
• opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności oraz wykorzystuje je w działaniach plastycznych,
• bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy,
• stosuje z powodzeniem wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne,
• sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną,
• chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią (startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez),
• analizuje i porównuje dzieła sztuki oraz wyraża własne opinie na ich temat,
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
• potrafi wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności,
• przynosi na lekcje potrzebne materiały i dba o estetykę swojego miejsca pracy,
• właściwie posługuje się terminologią plastyczną i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy,
• wkłada dużo wysiłku w wykonywane zadania i systematycznie pracuje na lekcjach,
• świadomie wykorzystuje środki plastyczne i stosuje różnorodne techniki plastyczne, odpowiednio posługuje się przyborami i narzędziami oraz wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym,
• bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, starannie wykonuje ćwiczenia obligatoryjne.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe
• w stopniu średnim opanował materiał objęty podstawą programową (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym),
• samodzielnie rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności,
• stara się utrzymać porządek w miejscu pracy, realizuje większość prac praktycznych (prace często są niestaranne i nieestetyczne),
• poprawnie posługuje się różnymi przyborami i narzędziami pracy.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe
• w stopniu minimalnym przyswoił podstawowe wiadomości i umiejętności wymienione w programie nauczania przedmiotu plastyka,
• wykonuje prace zgodnie z tematem, ale nieestetycznie,
• samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
• mimo usilnych starań nauczyciela nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych przewidzianych podstawą programową danej klasy,
• mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych zadań wynikających z podstawy programowej,
wykazuje ciągły brak zaangażowania i chęci do pracy, jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć,
• nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.
Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze po uwagę:
• indywidualne możliwości i właściwości psychofizyczne każdego ucznia
– wkład pracy i wysiłek wkładany przez ucznia niezbędny do realizacji określonych zadań plastycznych i innych obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć,
• poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
• przygotowanie do zajęć – przynoszenie na lekcje odpowiednich materiałów i przyborów, przestrzeganie zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami, efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia plastyczne, a także zachowywanie porządku w swoim miejscu pracy – zarówno podczas zajęć, jak i po ich zakończeniu,
• włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska – dobre wyniki osiągane w konkursach plastycznych, udział w szkolnych i pozaszkolnych uroczystościach (przygotowywanie oprawy plastycznej imprez), pozalekcyjnych, wykonywanie ponadobowiązkowych prac plastycznych, przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacających proces lekcyjny na podstawie różnych źródeł.
METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z PRZEDMIOTU – PLASTYKA
OCENY WYSTAWIANE SĄ ZA:
• umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej – ćwiczenia, zadania, prace plastyczne wykonane za pomocą różnych technik i materiałów plastycznych
• wiadomości z zakresu:
– znajomości wiedzy o środkach wyrazu plastycznego ( zagadnienia i terminy plastyczne, np. kreska, faktura, barwa, kontrast, walor, światło, kształt, bryła)
– wiedza o sztuce ( znajomość najważniejszych epok i kierunków w sztuce, technik plastycznych, charakterystycznych twórców i dzieł na przestrzeni wieków, analiza dzieła sztuki)
• prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
Ocena śródroczna i roczna jest wyznacznikiem wiedzy i umiejętności ucznia w zakresie przedmiotu. Wynika z ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia w danym półroczu.
KRYTERIA OCENIANIA – CO OCENIAMY
1. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:
- zgodność pracy z tematem, bogactwo treści, wartości formalne (poprawność wykorzystanych układów kompozycyjnych, kolorystyka, zastosowane materiały, technika)
- trafność doboru środków artystycznego wyrazu,
- umiejętność posługiwania się daną techniką plastyczną,
- pomysłowość w doborze materiałów i narzędzi,
- stosowanie niekonwencjonalnych, twórczych rozwiązań, oryginalność realizacji danego tematu,
- estetyka pracy -praca bez rozdarć, zagnieceń, przypadkowych plam,zabrudzeń
- (to kryterium nie dotyczy uczniów cierpiących na różne dysfunkcje),
- samodzielność wykonania pracy – każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie wykonuje pracy, nie odda jej do oceny (jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach, to za zgodą nauczyciela może to zrobić w domu i oddać pracę na kolejnej lekcji; jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji, nauczyciel wyznacza mu zadanie podobne, a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych).
- za systematyczną i bardzo dobrą pracę oraz za wysokie wyniki w konkursach plastycznych, udział w wystawach plastycznych, podwyższa się uczniowi ocenę z plastyki o jeden stopień.
DOSTOSOWANIE OCENIANIA Z PLASTYKI DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW
Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.
Dostosowania obejmują:
– podpowiadanie tematu pracy plastycznej, sposobu postępowania, kolejności działań;
– częste podchodzenie do ucznia, ukierunkowywanie w działaniu;
– liberalne ocenianie wytworów artystycznych ucznia;
– w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zadania, niż ostateczny efekt pracy.
Wymagania na poszczególne oceny:
Plastyka klasa 4 -szczegółowe wymagania edukacyjne
Plastyka klasa 5-szczegółowe wymagania edukacyjne