PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
w KLASACH IV – VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
- Nowa podstawa programowa nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statut szkoły i WZO;
- Program nauczania języka angielskiego dla klas IV-VIII Joanna Stefańska Typ szkoły: Szkoła Podstawowa, klasy IV-VIII . Etap nauki: II etap edukacyjny, poziom A2+ i B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi Podstawa programowa: poziom II.1 – na podbudowie wymagań dla I etapu edukacyjnego
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
* Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
* Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
* Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
* Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
* Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
Przygotowanie do zajęć:
Uczeń systematycznie odrabia zadania domowe, na lekcję przynosi podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt ( w linię lub kratkę ) oraz przybory szkolne. Nieprzygotowanie się do zajęć (brak zadań domowych, niegotowość odpowiedzi) należy zgłaszać nauczycielowi na początku lekcji. Nieprzygotowanie można zgłaszać dwa razy w semestrze. Każde kolejne skutkuje oceną negatywną. Uczeń, który nie posiadał podręcznika, zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego zobowiązany jest do uzupełnienia brakujących zadań i notatek na następną lekcję. Uczniowie nieobecni na lekcji również zobowiązani są do uzupełnienia brakujących zadań i notatek.
Sprawności podlegające ocenie w klasach 4-8:
– mówienie
– czytanie
– rozumienie tekstu czytanego
– rozumienie ze słuchu
– pisanie krótkiego tekstu
– znajomość pisowni
– znajomość struktur gramatycznych
– znajomość słownictwa
– umiejętność pracy w grupie (projekt)
– aktywność na zajęciach
– praca w domu
Formy oceniania postępów ucznia w klasach 4-8:
ustne:
– rozmowy w parach lub małych grupach sprawdzające umiejętność komunikowania się
w określonych sytuacjach – dwa razy w semestrze;
– recytacja wiersza lub tekstu piosenki – raz w semestrze.
pisemne:
– test sprawdzający umiejętność czytania, słuchania, pisania i znajomość gramatyki – po
każdym rozdziale z podręcznika;
– kartkówka – częstotliwość nieokreślona (dotycząca do trzech lekcji wstecz);
– dyktando – raz w semestrze;
– krótki paragraf – częstotliwość nieokreślona
– projekt – praca w grupie – raz w semestrze.
aktywność – oceniana na koniec semestru na podstawie ilości zdobytych plusów;
praca w domu – sprawdzana na każdej lekcji, a oceniana około 2 – 3 razy
w semestrze.
Kryteria oceniania poszczególnych sprawności w klasach 4-8:
- a) kryteria oceniania wypowiedzi ustnych:
ocena celująca:
– uczeń wypowiada się bezbłędnie używając zwrotów i konstrukcji gramatycznych
wykraczających poza treści objęte programem nauczania;
– posiada pełną swobodę wypowiedzi;
ocena bardzo dobra:
– uczeń wypowiada się bez pomocy nauczyciela;
– wypowiedź jest poprawna pod względem merytorycznym i językowym;
– posiada duży zakres słownictwa;
ocena dobra:
– uczeń przeważnie wypowiada się samodzielnie;
– posługuje się w miarę poprawnym językiem;
– potrafi mówić spójnie, z lekkim wahaniem;
– zasób słownictwa nie jest pełny, ale uczeń potrafi zastąpić brakujące słowo innym;
– występują niewielkie uchybienia w stosowaniu konstrukcji gramatycznych;
ocena dostateczna:
– uczeń stosuje w miarę bezbłędnie proste konstrukcje gramatyczne oraz posługuje się
pewnym zasobem słownictwa;
– swą wypowiedź formułuje z niewielką pomocą nauczyciela;
ocena dopuszczająca:
– uczeń potrafi sformułować wypowiedź jedynie z pomocą nauczyciela;
– zna zasady stosowania podstawowych konstrukcji gramatycznych, ale ma problemy
z ich użyciem;
– występują braki w słownictwie podstawowym;
– rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie.
ocena niedostateczna:
– uczeń nie jest w stanie sformułować wypowiedzi nawet za pomocą nauczyciela;
– wykazuje znaczne braki w opanowaniu materiału gramatycznego i podstawowego
słownictwa.
- b) kryteria oceniania recytacji:
ocena celująca:
– artystyczna interpretacja treści tekstu;
– perfekcyjne opanowanie pamięciowe;
– bezbłędna wymowa;
ocena bardzo dobra:
– indywidualna interpretacja tekstu;
– perfekcyjne opanowanie pamięciowe tekstu;
– na ogół poprawna wymowa;
ocena dobra:
– próba samodzielnej interpretacji tekstu;
– drobne potknięcia w pamięciowym opanowaniu utworu;
– w miarę poprawna wymowa;
ocena dostateczna:
– mechaniczne odtwarzanie treści bez próby interpretacji tekstu;
– uchybienia w pamięciowym opanowaniu utworu;
– dość liczne błędy w wymowie;
ocena dopuszczająca:
– niepełne opanowanie pamięciowe tekstu;
– bardzo liczne błędy w wymowie;
ocena niedostateczna;
– brak opanowania pamięciowego tekstu;
- c) kryteria oceniania prac pisemnych:
ocena celująca – praca bezbłędna pod względem gramatycznym, leksykalnym
i ortograficznym, zawierająca struktury wykraczające poza program nauczania;
ocena bardzo dobra – praca poprawna pod względem gramatycznym, leksykalnym
i ortograficznym;
ocena dobra – praca na ogół poprawna, ewentualne błędy gramatyczne, leksykalne,
czy ortograficzne nie mają znaczenia dla zrozumienia ogólnego sensu tekstu;
ocena dostateczna – praca zawierająca nieliczne poważniejsze błędy gramatyczne,
leksykalne lub ortograficzne;
ocena dopuszczająca – praca zwiera liczne błędy świadczące o niepełnym opanowaniu
materiału;
ocena niedostateczna – praca zawierająca liczne błędy świadczące o niedostatecznym
opanowaniu materiału;
- d) kryteria oceniania dyktanda:
ocena celująca – praca bezbłędna i staranna;
ocena bardzo dobra – 1-2 błędy w pisowni;
ocena dobra – 3-4 błędy w pisowni;
ocena dostateczna – 5-6 błędów w pisowni;
ocena dopuszczająca – 7-8 błędów w pisowni;
ocena niedostateczna – ponad 8 błędów w pisowni;
- e) kryteria oceniania aktywności:
ocena celująca – jeżeli uczeń wypowiada się aktywnie uczestniczy w lekcjach i bezbłędnie wypowiada się.
ocena bardzo dobra – jeżeli uczeń jest zawsze aktywny na lekcjach ;
ocena dobra – jeżeli uczeń jest często aktywny na lekcjach ;
ocena dostateczna – jeżeli uczeń jest czasami aktywny na zajęciach;
ocena dopuszczająca – jeżeli uczeń jest mało aktywny ;
- g) kryteria oceniania sprawdzianów i testów – system punktowy wg WZO
Celujący: 100%
Bardzo dobry: 85,1%- 99%;
Dobry: 70% – 85%;
Dostateczny: 50% – 69,9%;
Dopuszczający: 30% – 49,9% ;
Niedostateczny: 29%-0%.
Wymagania programowe na poszczególne oceny w klasach 4-8.
Na ocenę celującą uczeń:
– bezbłędnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;
– buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny
szyk wyrazów;
– poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym, wykraczającego
niejednokrotnie poza zakres wprowadzonego słownictwa;
– rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i instrukcje w podręczniku;
– rozumie dokładnie sens danego tekstu lub rozmowy;
– wybiera bezbłędnie z tekstu lub dialogu określone – kluczowe lub potrzebne – informacje;
– poprawnie przekazuje ustnie proste informacje;
– dysponuje zakresem czynnego słownictwa wykraczającym poza podstawę programową;
– ma doskonałą wymowę;
– pisze spójne teksty, o długości większej niż wymagana, zawierający poprawne zdania
z pełnymi informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji;
– potrafi korzystać z innych źródeł niż podręcznik, w celu samodzielnego pogłębiania
znajomości języka angielskiego;
– wykonuje podczas lekcji oraz testów i sprawdzianów zadania dodatkowe
o podwyższonym stopniu trudności;
– zajmuje pierwsze miejsca w szkolnych konkursach języka angielskiego i/lub bierze
udział w ogólnopolskim konkursie z języka angielskiego, zdobywając znaczną
ilość punktów.
Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
– poprawnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;
– buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny
szyk wyrazów;
– poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym;
– rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i instrukcje w podręczniku;
– rozumie ogólny sens danego tekstu lub rozmowy;
– wybiera z tekstu lub dialogu określone – kluczowe lub potrzebne – informacje;
– poprawnie, bez większych błędów przekazuje ustnie proste informacje;
– dysponuje dużym zakresem czynnego słownictwa i zrozumiałą wymową;
– poprawnie czyta i bardzo dobrze rozumie ogólny sens tekstu;
– pisze spójny, o wymaganej długości tekst zawierający poprawne zdania z pełnymi
informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.
Na ocenę dobrą uczeń:
– poprawnie operuje większością poznanych struktur gramatycznych, buduje spójne
zdania;
– stosuje dość szeroki zakres słownictwa związanego głównie z życiem codziennym,
poprawnie używa niedużej ilości słownictwa abstrakcyjnego;
– rozumie większość poleceń nauczyciela;
– na ogół rozumie ogólny sens słyszanych tekstów i dialogów, wydobywa z nich
większość kluczowych lub potrzebnych informacji;
– używa podczas rozmowy odpowiednich sformułowań (pyta, odpowiada, itp.);
– dość poprawnie, bez większych błędów, przekazuje informacje;
– dysponuje wystarczającym zakresem słownictwa do wyrażenia myśli i przekazania
prostych informacji;
– poprawnie czyta i dobrze rozumie czytany tekst;
– ma dość poprawną wymowę;
– pisze na ogół spójny, o wymaganej długości tekst, zawierający w większości poprawne
zdania z istotnymi informacjami, używa w większości poprawnej pisowni
i interpunkcji.
Na ocenę dostateczną uczeń:
– poprawnie posługuje się podstawowymi strukturami gramatycznymi;
– buduje proste zdania zachowując poprawny szyk wyrazów;
– posiada podstawowy zasób słownictwa, poprawnie, ale rzadko używa słownictwa
o charakterze bardziej złożonym, abstrakcyjnym;
– z tekstu słuchanego wydobywa część kluczowych lub potrzebnych informacji;
– rozumie niektóre polecenia nauczyciela;
– przekazuje wiadomość ustną na ogół w sposób poprawny, dysponując ograniczonym
zakresem czynnego słownictwa oraz nie zawsze prawidłową wymową;
– poprawnie rozumie większość zdań w czytanym tekście lub dialogu;
– podejmuje próbę napisania pracy zawierającej pełne zdania, proste struktury
i słownictwo, podaje większość istotnych informacji, nie zawsze przestrzega wymogów
długości tekstu oraz prawidłowej interpunkcji.
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
– poprawnie stosuje tylko niektóre proste struktury gramatyczne;
– ma trudności z samodzielnym zbudowaniem spójnego zdania;
– dysponuje niewielkim zakresem słownictwa;
– rozumie niektóre proste słuchane teksty lub dialogi, wydobywa pojedyncze kluczowe
informacje;
– rozumie polecenia z pomocą nauczyciela;
– ma trudności z ustnym przekazaniem informacji, dysponuje bardzo ograniczonym
zasobem słownictwa;
– ma trudności z poprawną wymową;
– czyta teksty z błędami i słabo je rozumie (ograniczony zakres słownictwa biernego);
– ma duże trudności z napisaniem spójnej pracy zawierającej pełne zdania, istotne
informacje, o wymaganej długości i interpunkcji.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań przewidzianych na ocenę
dopuszczającą (koniecznych, umożliwiających kontynuację nauki na wyższym poziomie
kształcenia).
W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu lub ze stwierdzonymi deficytami rozwojowymi stosuje się obniżone wymagania , uwzględniając zalecenia zawarte w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Możliwości ucznia są punktem wyjścia do formułowania wymagań, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości przez danego ucznia.
Poprawianie ocen niekorzystnych:
– uczeń ma prawo do poprawienia oceny z testu lub sprawdzianu (w formie wyznaczonej przez nauczyciela; poprawa oceny winna nastąpić w ciągu dwóch tygodni od daty oddania prac)
– uczeń ma prawo do poprawy oceny z wypowiedzi ustnej oraz kartkówki po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem,
– uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu lub testu tylko raz;
– w przypadku nieobecności na którejś z obowiązujących procedur oceniania, bez
względu na jej przyczyny, uczeń ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania
jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela;
– dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić brak przygotowania do zajęć – nieprzygotowanie należy zgłosić przed lekcją, każde kolejne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną.
Oceny z egzaminów próbnych oraz testów diagnozujących wstawiane są na prośbę ucznia.