Procedura uzyskania
karty rowerowej
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tucznej
Podstawa prawna
Uzyskiwanie karty rowerowej zostało uregulowane w dwóch aktach prawnych:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami(Dz.U. 2011, Nr 30, poz. 151)
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 kwietnia 2013 r. w sprawie uzyskiwania karty rowerowej(Dz.U. 2013, poz. 512).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz z prawem o ruchu drogowym:
- Kartę rowerową może uzyskać osoba, która wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami i osiągnęła wymagany wiek: 10 lat.
- Sprawdzenia kwalifikacji osoby ubiegającej się o kartę rowerową dokonują:
– nauczyciel posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego, organizowane nieodpłatnie w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego,
– policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego,
– egzaminator,
– instruktor.
- Sprawdzanie kwalifikacji uczniów (Art. 109 ust. 4 ustawy prawo o ruchu drogowym) odbywa się w szkole podczas zajęć z wychowania komunikacyjnego lub na lekcjach przedmiotu technika/zajęcia techniczne, w ciągu roku szkolnego z pięciu działów tematycznych (ogólne przepisy ruchu drogowego, znaki drogowe, zasady poruszania się na skrzyżowaniach, obsługa i wyposażenie roweru, pierwsza pomoc).
- Praktyczna nauka jazdy rowerem jest w obowiązkach rodziców.
- Udokumentowania spełnienia wymagań uzyskania karty rowerowej dokonuje się w arkuszu zaliczeń.
- Egzamin składa się z dwóch części:
– teoretycznej,
– praktycznej.
- Egzamin teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru składającego się z 25 pytań, sprawdzającego wiedzę z przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych, zasad bezpiecznego poruszania się po drogach oraz wiadomości z pierwszej pomocy.
Aby go zaliczyć należy uzyskać 80% prawidłowych odpowiedzi (20 pytań).
Uczeń ma prawo do jednej poprawki testu (zawierającego inne pytania niż test właściwy) w ciągu 7 dni. Jeżeli wynik egzaminu poprawkowego jest negatywny uczeń przystępuje do egzaminu w następnym roku szkolnym.
Czas trwania tej części egzaminu – 35 min.
- Po zaliczeniu egzaminu teoretycznego uczeń przystępuje do egzaminu praktycznego z jazdy na rowerze.
- Egzamin praktyczny polega na wykonaniu następujących zadań egzaminacyjnych:
– przygotowanie do jazdy i ruszanie z miejsca na płaskim terenie,
– jazda do przodu po prostej i łukach,
– jazda po łukach w kształcie cyfry 8 (tzw. „ósemki”),
– hamowanie i zatrzymywanie pojazdu w określonych miejscach,
– prawidłowym wykonywaniu manewrów na drodze takich jak: skręt w prawo i w lewo,
– omijanie,
– przejazd slalomem,
W czasie jazdy należy zwracać uwagę na następujące czynności:
– upewnić się, czy można skręcić (bardzo ważne: odwrócić głowę w tył na lewo),
– zasygnalizować zmianę kierunku jazdy,
– jeżeli tor jazdy jest wyznaczony liniami nie wolno najechać na te linie,
– uważać, aby nie podpierać się nogami.
- Egzamin praktyczny odbywać się będzie w wyznaczonym terminie na odpowiednio przygotowanym placu. Ponadto musi się odbywać wyłącznie na rowerze posiadającym wyposażenie przewidziane przez prawo o ruchu drogowym.
- Wynik części praktycznej egzaminu dla osób szkolonych uznaje się za pozytywny, jeżeli osoba zdająca egzamin prawidłowo wykonała co najmniej 90% manewrów i nie stwarza zagrożenia dla ruchu drogowego.
- Czas trwania części praktycznej egzaminu dla osób szkolonych wynosi 10 minut.
- Przed przystąpieniem do egzaminu teoretycznego uczeń ma obowiązek przekazać nauczycielowi wypełniony przez wychowawcę i rodziców/prawnych opiekunów arkusz zaliczeń.
- W celu uzyskania karty rowerowej uczeń, po zaliczeniu testu kwalifikacyjnego z przepisów ruchu drogowego, jazdy na rowerze, przebyciu szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz uzyskaniu akceptacji wychowawcy klasy i rodzica lub prawnego opiekuna na wydanie karty rowerowej, składa w sekretariacie szkoły zdjęcie opisane swoimi danymi: imię i nazwisko, data urodzenia.
- Nauczyciel szkolący przekazuje do sekretariatu szkoły uzupełnione arkusze zaliczeń uczniów, którzy spełnili wymagania uzyskania karty rowerowej. Pozostałe dokumenty: arkusz przebiegu części praktycznej i testy przechowuje nauczyciel. Czas przechowywania testów – cały rok szkolny.
- Dyrektor szkoły na podstawie wypełnionego arkusza zaliczeń wydaje nieodpłatnie uczniom kartę rowerową.
- Karta rowerowa wydawana jest w sekretariacie szkoły bezpłatnie nie prędzej, jak po upływie tygodnia od czasu egzaminu.
- Rejestr wydanych kart rowerowych prowadzony i przechowywany jest w sekretariacie szkoły.
- W przypadku utraty lub zniszczenia karty rowerowej rodzic składa w sekretariacie szkoły podanie z prośbą o wydanie nieodpłatnego duplikatu.
- Do uzyskania karty rowerowej przygotowywani są uczniowie klas IV – V w ramach przedmiotu technika/zajęcia techniczne, głównie na zajęciach z wychowania komunikacyjnego.
Uczniowie z klas VI-VIII muszą samodzielnie we własnym zakresie przygotować się do uzyskania karty rowerowej, mogą skorzystać z pomocy nauczyciela szkolącego, który przeprowadzi dla nich w ustalonych terminach dwa zajęcia z zakresu przepisów ruchu drogowego.
Zakres umiejętności i wiadomości niezbędnych do uzyskania Karty Rowerowej.
Umiejętności
Uczeń:
– prawidłowo określa znaki drogowe pionowe i poziome dotyczące pieszych i rowerzystów,
– umie scharakteryzować poszczególne elementy obowiązkowego wyposażenia roweru,
– wie, jakie proste czynności należy wykonać w związku z codzienną obsługą roweru,
– prawidłowo wykonuje czynności poprzedzające jazdę rowerem,
– opanował właściwą technikę jazdy,
– stosuje hierarchię ważności znaków, sygnałów oraz poleceń w ruchu drogowym,
– opisuje cechy charakterystyczne drogi,
– prawidłowo wykonuje manewry: skrętu w lewo, skrętu w prawo, wyprzedzania, omijania, wymijania, włączania się do ruchu,
– sprawnie korzysta z wyposażenia apteczki,
– na skrzyżowaniu zachowuje się zgodnie z przepisami ruchu drogowego,
-ocenia sytuację na drodze zachowując szczególną ostrożność i stosując zasadę ograniczonego zaufania,
– potrafi określić skutki błędnego wykonania manewrów,
– umie odróżnić zachowania uczestników ruchu zagrażające bezpieczeństwu,
– umie scharakteryzować bezpieczną drogę,
– umie zastosować przepisy obowiązujące kierujących rowerem podczas poruszania się w kolumnie rowerowej,
– umie przewidzieć skutki lekceważenia przepisów drogowych w miejscach szczególnie niebezpiecznych,
– określa związki zachodzące między zachowaniem się uczestników ruchu, a czynnikami pośrednimi (droga, warunki atmosferyczne, natężenie ruchu) wpływającymi na bezpieczeństwo na drogach.
Wiadomości
Uczeń:
– poprawnie wymienia informacje zawarte na znakach dotyczących pieszych i rowerzystów,
– podaje hierarchię ważności znaków, sygnałów oraz poleceń w ruchu drogowym,
– podaje sposób używania obowiązkowego wyposażenia roweru,
– definiuje pojęcia dotyczące manewrów wykonywanych przez kierującego rowerem,
– zna zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach,
– wyjaśnia wpływ prawidłowej obsługi i techniki jazdy na bezpieczeństwo,
– wskazuje przyczyny powstawania wypadków,
– objaśnia okoliczności wykonywania poszczególnych manewrów,
– zna zastosowanie środków stanowiących wyposażenie apteczki,
– potrafi interpretować zasady zachowania szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania,
– zna zasady prawidłowej techniki jazdy rowerem,
– zna przepisy dotyczące pieszych idących indywidualnie i w kolumnie oraz rowerzystów,
– potrafi objaśnić wpływ warunków drogowych na bezpieczeństwo,
– potrafi wymienić prawidłowe i kulturalne zachowanie się użytkowników dróg,
– potrafi wymienić sposoby poprawy widoczności ludzi na drodze,
– definiuje obowiązki uczestników ruchu wobec pojazdów uprzywilejowanych,
– objaśnia skutki nieprawidłowych zachowań podczas wypadku,
– wymienia sposoby oznakowania miejsc niebezpiecznych.