Przedmiotowe Zasady Oceniania i wymagania edukacyjne
z religii prawosławnej.
I. Zasady ogólne
- Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) są zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.
- Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, stan wiedzy i umiejętności oraz postępy czynione przez ucznia.
- Na pierwszych zajęciach uczeń zostaje poinformowany o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
II.Przedmiotem oceny są:
– zakres opanowanych wiadomości;
– właściwe rozumienie zdobytej wiedzy;
– prezentowanie właściwej postawy chrześcijańskiej;
– posługiwanie się Pismem Świętym.
III. Szczegółowe zasady oceny osiągnięć:
▪ Ocenianie jest obiektywne, jawne i systematyczne.
▪ W ciągu roku szkolnego planowane są sprawdziany pisemne (nie dotyczy klas I-III).
▪ Zakres treści objętych sprawdzianem znany jest uczniom co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
▪ Kartkówki z bieżącego materiału nie podlegają tej zasadzie.
▪ Oceny są jawne, podlegają uzasadnieniu, a ocenione prace pisemne wglądowi.
▪ Każdą ocenę można poprawić w trybie określonym w WZO.
▪ Uczeń może być dwa razy w półroczu nieprzygotowany do lekcji, ale musi to zgłosić przed zajęciami.
▪ Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy nauczyciela w nadrobieniu zaległości wynikających z długotrwałej nieobecności w szkole.
IV. Kryteria oceniania na poszczególne stopnie:
Ocena celująca (6)
– uczeń wykazuje się wiadomościami szczegółowymi z zakresu wymagań rozszerzonych;
– uczestniczy w konkursach;
– poznaje prawdy stosuje w życiu codziennym i religijnym;
– zna na pamięć modlitwy objęte programem;
– samodzielnie rozwija wiedzę i doskonali postawę;
– realizuje się w działalności charytatywnej;
– uczestniczy w życiu kościoła, parafii, społeczności lokalnej;
– bierze udział w organizacji uroczystości, świąt , koncertów.
Ocena bardzo dobra (5)
– uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony podstawąprogramową;
– jest pilny, systematyczny, interesuje się przedmiotem;
– chętnie uczestniczy w życiu parafialnym;
– prezentuje postawę osoby kulturalnej i odpowiedzialnej.
Ocena dobra (4)
– uczeń opanował wiedzę religijną na poziomie dobrym;
– systematycznie uczestniczy w zajęciach z religii;
– wykazuje zainteresowanie przedmiotem;
– włącza się w życie parafii;
– wykazuje się umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości w życiu;
– systematycznie przygotowuje się do lekcji.
Ocena dostateczna (3)
– uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym;
– wykazuje się dostateczną znajomością modlitw;
– prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;
– stara się uczestniczyć w życiu parafii.
Ocena dopuszczająca (2)
– uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne objęte podstawą programową;
– prezentuje mało zadowalający poziom wiedzy i umiejętności;
– ma problemy ze znajomością podstawowych modlitw.
Ocena niedostateczna (1)
– uczeń nie opanował pojęć religijnych .
Opracował
Ks. Jan Dmitruk