OGÓLNE WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA
,,Lekcja muzyki” Nowa Era
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
• w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych przewidzianych podstawą programową danej klasy,
• prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa z pamięci piosenki zamieszczone w podręczniku,
• prawidłowo gra na instrumencie melodycznym melodie z podręcznika
• samodzielnie odczytuje zapis nutowy i wykonuje dowolny utwór zawarty w podstawie programowej,
• potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
• prowadzi systematycznie zeszyt przedmiotowy.
• osiąga znaczące wyniki w muzycznych konkursach pozaszkolnych, np. festiwalach piosenki, konkursach wiedzy,
• bierze udział występach w szkole oraz w środowisku lokalnym.
• wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny do piosenki.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
• prawidłowo śpiewa z pamięci piosenki zamieszczone w podręczniku
• prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w podstawie programowej,
• potrafi bezbłędnie wykonywać rytmy – na instrumentach perkusyjnych,
• potrafi rytmizować teksty,
• rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
• zna i stosuje podstawowe terminy muzyczne z podstawy programowej danej klasy,
• podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z podstawy programowej danej klasy .
• prowadzi systematycznie zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe i ponadpodstawowe
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym,
• wykonuje proste rytmy – na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
• rytmizuje łatwe teksty,
• zna podstawowe terminy muzyczne z podstawy programowej danej klasy i wie, co one oznaczają,
• prowadzi systematycznie zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w podstawie programowej danej klasy ,
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre melodie przewidziane w podstawie programowej danej klasy,
• wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne – na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
• zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne,
• prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
Realizuje wymagania podstawowe
•śpiewa z dużą pomocą nauczyciela kilka najprostszych piosenek przewidzianych w podstawie programowej danej klasy, niedbale, nie starając się poprawić błędów,
• popełnia dużo błędów w czasie gry na instrumencie melodycznym gamy C-dur i prostych utworów i nie stara się ich poprawić,
• niechętnie podejmuje działania muzyczne,
• myli terminy i pojęcia muzyczne,
• dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
• najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
• mimo usilnych starań nauczyciela, nie opanował wiadomości i umiejętności w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych przewidzianych podstawą programową danej klasy,
• mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych zadań wynikających z podstawy programowej danej klasy, notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć,
• nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.
Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze po uwagę:
• indywidualne możliwości i właściwości psychofizyczne każdego ucznia;
• wysiłek oraz zaangażowanie ucznia w pracę na lekcji;
• samodzielność w wykonywaniu ćwiczeń;
• zainteresowanie przedmiotem i stosunek do nauki;
METODY KONTROLI I OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Z PRZEDMIOTU -MUZYKA.
OCENY WYSTAWIANE SĄ ZA:
• śpiew,
• gra (na instrumencie melodycznym, np. na flecie, dzwonkach, oraz na instrumentach
perkusyjnych niemelodycznych),
• wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,
• działania twórcze,
• znajomość terminów i wiedza muzyczna,
• prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
Ocena śródroczna i roczna jest wyznacznikiem wiedzy, umiejętności i postaw ucznia w zakresie przedmiotu. Wynika z ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia w danym półroczu.
Kryteria oceniania – co oceniamy
1. Podczas wystawiania oceny za śpiew pod uwagę brane są:
-poprawność muzyczną,
-znajomość tekstu piosenki,
– ogólny wyraz artystyczny.
2. Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie uwzględnia się:
-poprawność muzyczną,
-płynność i technikę gry,
-ogólny wyraz artystyczny.
3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych wiadomości i terminów muzycznych, pod uwagę bierze się:
• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,
• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,
• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu, dramie).
4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne ( odpytywanie tylko ochotników) – pod uwagę bierze się:
• rytmizację tekstów,
• improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną) oraz ruchową,
• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań
twórczych, np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,
• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania, komiksu, grafiki itp.
(dobieranie efektów dźwiękowych),
• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.
5. Za udział w występach szkolnych i w środowisku lokalnym można podwyższyć uczniowi ocenę z muzyki o jeden stopień.
DOSTOSOWANIE OCENIANIA Z MUZYKI DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH UCZNIÓW
Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego są oceniani z uwzględnieniem zaleceń poradni.
Dostosowania obejmują:
– pozwalanie na korzystanie ze śpiewników, wzorów, zapisów nutowych;
-umożliwianie prezentowania piosenek w duecie lub większej grupie;
– liberalne ocenianie twórczości artystycznej ucznia;
– w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zadania, niż ostateczny efekt pracy.
Wymagania na poszczególne oceny:
Muzyka kl.4 – szczegółowe wymagania edukacyjne
Muzyka kl.5- szczegółowe wymagania edukacyjne
Muzyka kl.6 – szczegółowe wymagania edukacyjne
Muzyka kl.7 – szczegółowe wymagania edukacyjne