Przedmiotowe zasady oceniania z historii w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tucznej
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
* Nowa podstawa programowa nauczania historii w szkole podstawowej z dnia z 14 lutego 2017 r. ;
* Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
* Statut szkoły i WZO;
* HISTORIA Program nauczania Szkoła podstawowa Klasy 4–8. – Anita Plumińska –Mieloch, WSiP Warszawa 2017.
CELE PRZEDMIOTOWYCH ZASAD OCENIANIA
* Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych ;
* Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju ;
* Motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
* Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia ;
* Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej ;
FORMY AKTYWNOŚCI UCZNIA PODLEGAJĄCE OCENIE W RAMACH NAUKI HISTORII
W trakcie realizacji treści podstawy programowej ocenianiu podlegają:
- pisemne sprawdziany (testy) obowiązkowe – zapowiadane z minimum tygodniowym wyprzedzeniem
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące progi procentowe:
poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30% – 49,9% – dopuszczający
50% – 69,9% – dostateczny
70% – 85% – dobry
85,1% – 99% – bardzo dobry
100% – celujący
- odpowiedzi ustne oceniane zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania,
- ćwiczenia przedmiotowe (jeśli w danej klasie są prowadzone),
- prace domowe pisemne i ustne,
- projekty długoterminowe,
- aktywność na zajęciach lekcyjnych – oceną lub „+” (plusem).
- Nieprzygotowanie ucznia do lekcji, brak zeszytu, podręcznika, ćwiczeń (jeśli są w danej klasie prowadzone) lub innych materiałów wymaganych przez nauczyciela odznaczane są w dzienniku „bz” (brak zadania) – zgodnie z zapisem w Statucie Szkoły.
- Plusy (+) mogą być „konwertowane” na oceny według skali:
3 x „+” – 5 ( bardzo dobry),
2 x „+” – 4 ( dobry) ) – na prośbę ucznia,
1 x „+” – 3 (dostateczny) ) – na prośbę ucznia.
W czasie trwania nauczania zdalnego przyjmuje się kryteria oceniania zgodne z zapisami zasad obowiązujących w nauczaniu zdalnym ujęte w Statucie szkoły (wewnątrzszkolne zasady oceniania).
Uczeń ma prawo poprawić ocenę w terminie do dwóch tygodni od jej otrzymania lub w terminie ustalonym przez nauczyciela:
1 – z odpowiedzi ustnej, kartkówki, sprawdzianu, testu;
2 – uczeń może tylko 1 raz podejść do poprawy oceny;
3 – zakres wiadomości i umiejętności ujętych w poprawie oceny odpowiada wcześniej sprawdzanym i ocenianym;
4 – uczeń ma obowiązek poprawy oceny niedostatecznej z pracy klasowej i sprawdzianu
Ocenianie uczniów posiadających orzeczenie z poradni o dysfunkcjach wynika z indywidualnych dostosowań.
ZASADY INFORMOWANIA O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE
- Wszystkie oceny są jawne i podawane uczniom na bieżąco, a rodzicom podczas zebrań, wywiadówek, nauczycielskich konsultacji.
- Nauczyciel przekazuje uczniowi ustny komentarz do każdej wystawionej oceny.
- Do prac pisemnych mają wgląd uczeń i jego rodzice w trakcie bieżącego roku szkolnego.
- W razie zastrzeżeń rodziców (opiekunów prawnych) do oceny rocznej obowiązuje procedura określona przez Statut szkoły.
WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.
Kryteria dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego.
Ocena celująca (6)
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który:
-posiada wiedzę historyczną w pełnym zakresie podstawy programowej, którą opanował bezbłędnie,
-systematycznie pracuje (w miarę możliwości pod opieką nauczyciela) nad pogłębianiem swojej wiedzy historycznej,
-czyta książki spoza obowiązkowych kanonów lektur,
-uczestniczy i osiąga sukcesy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach historycznych i olimpiadach przedmiotowych,
-jego zasób wiedzy i umiejętności historyczne wskazują na wyraźne uzdolnienia humanistyczne,
-właściwie dokonuje analizy źródeł historycznych i wyciąga trafne wnioski, pracuje z mapą i atlasem historycznym,
-samodzielnie zgłębia swoją wiedzę historyczną i chętnie dzieli się nią z innymi uczniami, pomaga słabszym kolegom.
Ocena bardzo dobra (5)
Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń, który:
-posiada wiedzę w zakresie obowiązkowych wymagań podstawy programowej,
-wykazuje zainteresowanie problematyką historyczną,
-jest aktywny na lekcji,
-wykonuje dobrowolnie dodatkowe zadania wykraczające poza obowiązkowe wymagania podstawy programowej,
-uczestnicz w szkolnych i pozaszkolnych konkursach historycznych i olimpiadach przedmiotowych,
-dokonuje analizy źródeł historycznych i pracuje z mapą,
-chętnie sięga po lektury historyczne,
-samodzielnie zgłębia swoją wiedzę historyczną,
-pomaga słabszym kolegom.
Ocena dobra (4)
Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który:
-dysponuje wiedzą wymaganą w podstawie programowej, chociaż nie opanował bezbłędnie wszystkich jej treści,
-wykonuje zadania wymagające opanowania umiejętności przewidzianych podstawą programową,
-jest aktywny na lekcji,
-w czasie lekcji, podejmuje się wykonywania zadań o charakterze dowolnym,
-podejmuje próby analizy źródeł historycznych, ma jednak trudności z wyciąganiem wniosków,
-chętnie pracuje z mapą i atlasem historycznym – potrafi się nimi posłużyć.
-systematycznie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocena dostateczna (3)
Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń, który:
-opanował materiał przewidziany w podstawie programowej w stopniu zadowalającym,
-potrafi wykonywać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych w podstawie programowej o średnim stopniu trudności,
-podejmuje próby analizy źródeł historycznych lub analizuje je z pomocą nauczyciela lub innego ucznia,
-podejmuje próby pracy z mapą i atlasem,
-jest aktywny na lekcji i prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocena dopuszczająca (2)
Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń, który:
-posiada luki w stosunku do materiału przewidzianego w podstawie programowej, jednak po korekcie nauczyciela potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych w tej podstawie,
-dysponuje podstawowymi umiejętnościami i wiadomościami umożliwiającymi uzupełnienie braków w czasie dalszego kształcenia,
-z pomocą nauczyciela lub innego ucznia podejmuje próby analizy źródeł historycznych,
-samodzielnie wykonuje zadania proste – typowe, ma jednak problemy z dokonywaniem uogólnień i wyciąganiem wniosków,
-prowadzi zeszyt przedmiotowy,
-z pomocą nauczyciela lub innego ucznia podejmuje próby pracy z mapą i atlasem historycznym.
Ocena niedostateczna (1)
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych podstawą programową w stopniu umożliwiającym kontynuację nauki w klasie programowo wyższej lub na wyższym etapie kształcenia,
-nie prowadził zeszytu przedmiotowego,
-mimo pomocy nauczyciela lub innych uczniów nie podejmował nawet próby wykonania zadań o nieskomplikowanym stopniu trudności,
-nie zna podstawowych dat, pojęć i postaci historycznych,
-nie angażuje się w procesie lekcyjnym,
-nie odrabia obowiązkowych prac domowych,
-nie uczęszcza na lekcje.
Opracowała: Edyta Polak