Punktowy system oceniania zachowania
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tucznej
Regulamin oceniania zachowania ucznia opracowano na podstawie:
- rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
- Statutu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tucznej.
Cele ogólne i szczegółowe:
Ogólnym celem punktowego systemu oceniania jest obiektywne, jednolite i konsekwentne ocenianie zachowania uczniów w klasach IV – VIII szkoły podstawowej.
Szczegółowe cele punktowego systemu oceniania zachowania:
1) kształtowanie właściwych postaw uczniów,
2) uaktywnienie uczniów w procesie wychowawczym,
3) motywowanie do doskonalenia własnego postępowania.
Założenia szczegółowe:
- Oceną wyjściową jest ocena dobra.
- Na początku półrocza uczeń otrzymuje 125 punktów.
- Za pozytywne działania uczeń otrzymuje punkty dodatnie.
- Działania negatywne powodują otrzymanie punktów ujemnych.
- Punkty pozytywne i negatywne sumują się na bieżąco. Uczeń, którego suma punktów z zachowania wyniesie 75, podlega odpowiednim procedurom postępowania.
- Uczeń, który otrzyma:
- 20 punktów ujemnych w półroczu nie może mieć oceny wzorowej,
- 30 punktów ujemnych w półroczu nie może mieć oceny bardzo dobrej,
- 50 punktów ujemnych w półroczu nie może mieć oceny dobrej.
- Uczeń, który otrzymał:
- upomnienie Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż dobra,
- naganę Dyrektora szkoły nie może otrzymać oceny wyższej niż poprawna.
- Ocena roczna jest średnią oceny z pierwszego i drugiego półrocza.
- Ostateczną decyzję w sprawie oceny końcowej podejmuje wychowawca po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca ma prawo obniżyć lub podwyższyć ocenę o jeden stopień w stosunku do uzyskanych punktów.
- Rada Pedagogiczna podejmuje opinię w sprawie karnego obniżenia oceny z zachowania, ucznia który:
- stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa, życia i zdrowia własnego oraz innych,
- świadomie i ze złą wolą łamie normy obowiązujące w środowisku szkolnym,
- wchodzi w konflikt z prawem,
- wywiera negatywny wpływ na rówieśników.
- Wychowawca o kryteriach oceniania zachowania informuje uczniów na pierwszej godzinie do swojej dyspozycji, a rodziców/opiekunów prawnych na pierwszym zebraniu, co zostaje potwierdzone odpowiednim wpisem wychowawcy w dzienniku
- Wychowawca klasy ustala klasyfikacyjną śródroczną i roczną ocenę zachowania ucznia, uwzględniając liczbę zdobytych przez niego punktów, opinię nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów danego oddziału oraz samoocenę ucznia.
Ustala się następującą punktację dla poszczególnych ocen zachowania:
Ocena zachowania | Liczba punktów |
Wzorowe | 200 i więcej |
Bardzo dobre | 150 – 199 |
Dobre | 100 – 149 |
Poprawne | 50 – 99 |
Nieodpowiednie | 1 – 49 |
Naganne | 0 i poniżej |
Uczeń jest oceniany w następujących sferach:
- postawa ucznia wobec obowiązków szkolnych;
- kultura osobista;
- działalność na rzecz klasy i szkoły oraz własnego rozwoju;
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych; troska o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych.
1. POSTAWA UCZNIA WOBEC OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH
|
||||
ZACHOWANIA POZYTYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
1.1 | Przyniesienie dodatkowych materiałów na zajęcia | +5 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.2 | 100% frekwencja | +5 | Wychowawca | Raz w miesiącu |
1.3 | Wzorowe wywiązywanie się z podjętych zadań (np. wykonanie gazetki) | +3 | Opiekun | Każdorazowo |
1.4 | Terminowe usprawiedliwianie nieobecności | +2 | Wychowawca | Koniec miesiąca |
1.5 | Inne pozytywne zachowania (należy wpisać jakie) | +3 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.6 | Systematyczne i terminowe odsyłanie prac podczas nauki zdalnej | +3 | Nauczyciel | Raz w miesiącu |
ZACHOWANIA NEGATYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
1.7 | Brak przygotowania do lekcji – poza ustalonym limitem (brak podręczników, zeszytu, ćwiczeń, materiałów itp.) | -3 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.8 | Brak pracy domowej – poza ustalonym limitem | -5 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.9 | Niewywiązanie się z dobrowolnie podjętych działań. | -5 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.10 | Celowe spóźnienie | -2 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.11 | Wykonywanie na zajęciach innych czynności niezwiązanych z daną lekcją | -5 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.12 | Uciążliwe przeszkadzanie na lekcjach (chodzenie w trakcie lekcji, rzucanie papierkami, hałasowanie, notoryczne odpowiedzi bez podnoszenia ręki, rozmowy z kolegami) | Od -2 do – 15 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.13 | Niewypełnianie poleceń nauczyciela | -5 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.14 | Jedzenie, picie, żucie gumy podczas zajęć | -2 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.15 | Używanie telefonu komórkowego na lekcji | -10 | Nauczyciel | Każdorazowo |
1.16 | Inne nieodpowiednie/skandaliczne nieprzewidziane zachowania ucznia | od – 1
do – 15 |
Nauczyciel | Każdorazowo |
1.17 | Nieoddanie w terminie zawiadomień, oświadczeń i deklaracji podpisanych przez rodziców | -5 | Wychowawca | Każdorazowo |
1.18 | Brak udziału w zdeklarowanej imprezie (np. dyskotece) | -3 | wychowawca | Każdorazowo |
1.19 | Niesystematyczne i nieterminowe odsyłanie prac w czasie nauki zdalnej | -3 | nauczyciel | raz w miesiącu |
2. KULTURA OSOBISTA
|
||||
ZACHOWANIA POZYTYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
2.1 | Wysoka kultura osobista w kontaktach z nauczycielami, pracownikami szkoły i kolegami; przestrzeganie form grzecznościowych; dbałość o kulturę słowa i piękno mowy ojczystej | +20 | Wychowawca
|
Koniec półrocza |
2.2 | Odpowiedni strój na imprezy i uroczystości szkolne | +2 | Wychowawca | Każdorazowo |
ZACHOWANIA NEGATYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
2.3 | Lekceważące/ aroganckie zachowanie wobec nauczycieli lub pracowników szkoły | -10 | Nauczyciel/wychowawca | Każdorazowo |
2.4 | Używanie wulgarnego słownictwa | -5 | Nauczyciel/wychowawca | Każdorazowo |
2.5 | Zaśmiecanie, klasy, szkoły, otoczenia | -5 | Nauczyciel/wychowawca | Każdorazowo |
2.6 | Niewłaściwe zachowanie w czasie przerw międzylekcyjnych (np. Bieganie, hałasowanie, popychanie itp.) | -2 | Nauczyciel/wychowawca | Każdorazowo |
2.7 | Niewłaściwe zachowania podczas uroczystości i imprez szkolnych | -8 | Wychowawca | Każdorazowo |
2.8 | Mocny i wyzywający makijaż, jaskrawy kolor paznokci, pofarbowane włosy | -5 | Wychowawca | Każdorazowo |
2.9 | Brak odpowiedniego stroju na uroczystościach szkolnych, imprezach | -5 | Wychowawca | Każdorazowo |
2.10 | Brak zmienionego obuwia | -5 | Nauczyciel | Każdorazowo |
3. DZIAŁALNOŚĆ NA RZECZ KLASY I SZKOŁY ORAZ WŁASNEGO ROZWOJU
|
||||
ZACHOWANIA POZYTYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
3.1 | Udział w uroczystościach i imprezach szkolnych (występ indywidualny –np. Prowadzenie uroczystości, recytacja, śpiew) | 10-20 | Opiekun | Każdorazowo |
3.2 | Udział w uroczystościach i imprezach (praca zespołowa, np. Śpiew w chórze, statyści, dekoracje, nagłośnienie i.in) | 5-10 | Opiekun | Każdorazowo |
3.3 | Praca na rzecz szkoły (np. Praca w sklepiku szkolnym) | 2-5 | Opiekun | każdorazowo |
3.4 | Aktywny udział w pracy SU (np. Dbałość o miejsca pamięci, przygotowanie imprez, zaangażowanie w akcje i.in) | od +2 do + 5 | Opiekun | Każdorazowo |
3.5 | Reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym | +5 | Opiekun | każdorazowo |
3.6 | Okolicznościowe reprezentowanie szkoły na zewnątrz w czasie lekcji | 5 | Opiekun | Każdorazowo |
3.7 | Okolicznościowe reprezentowanie szkoły na zewnątrz w czasie wolnym | 10 | Opiekun | Każdorazowo |
3.8 | Udział w konkursie wewnątrzszkolnym | 5 | Organizator | Każdorazowo |
3.9 | Zajęcie I miejsca w konkursie wewnątrzszkolnym | 10 | Organizator | Każdorazowo |
3.10 | Zajęcie II, III, wyróżnienia w konkursie wewnątrzszkolnym | 8 | Organizator | Każdorazowo |
3.11 | Udział w konkursie pozaszkolnym
|
8 | Opiekun | Każdorazowo |
3.12 | Zajęcie I miejsca w konkursie pozaszkolnym | 20 | Opiekun | Każdorazowo |
13 | Zajęcie II, III, wyróżnienia w konkursie międzyszkolnym | 15 | Opiekun | Każdorazowo |
3.14 | Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych na szczeblu gminnym | 5 | Opiekun | Każdorazowo |
3.15 | Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych na szczeblu rejonowym | +5 | Opiekun | Każdorazowo |
3.16 | Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych na szczeblu powiatowym | +8 | Każdorazowo | |
3.17 | Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych na szczeblu wojewódzkim
|
+15 | Opiekun | Każdorazowo |
3.18 | Udział w akcji charytatywnej | Od 5 do 20 | Nauczyciel odpowiedzialny
za akcję |
Jednorazowo za jedną akcję |
ZACHOWANIA NEGATYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
3.19 | Niewywiązanie się z przyjętych dobrowolnie obowiązków działań. (konkurs, uroczystość szkolna) | -10 | Opiekun | Każdorazowo |
4. RESPEKTOWANIE ZASAD WSPÓŁŻYCIA SPOŁECZNEGO I OGÓLNIE PRZYJĘTYCH NORM ETYCZNYCH, TROSKA O BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE SWOJE I INNYCH OSÓB
|
||||
ZACHOWANIA POZYTYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
4.1 | Prawidłowe reagowanie na wszelkie przejawy agresji, przeciwstawianie się złu. | +2 | Wychowawca/
nauczyciel |
każdorazowo |
ZACHOWANIA NEGATYWNE | PUNKTY | OSOBA WSTAWIAJĄCA |
CZĘSTOTLIWOŚĆ
|
|
4.2 | Samowolne wyjście poza teren szkoły (wagary) | – 20 | nauczyciel | każdorazowo |
4.3 | Psychiczne znęcanie się nad kimś (wyszydzanie, odizolowanie od grupy, zastraszanie, zniesławienie, cyberprzemoc). | -20 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.4 | Aroganckie zachowanie wobec kolegów, okłamywanie, wyzywanie | -5 | Nauczyciel
|
Każdorazowo |
4.5 | Przyniesienie do szkoły niebezpiecznych przedmiotów | -50 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.6 | Celowe zniszczenie mienia szkolnego lub własności innej osoby. | -30 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.7 | Brak szacunku dla cudzej własności (rzucanie tornistrem, chowanie kurtek, zabieranie piórników itp.) | -2 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.8 | Popychanie, kopanie innych | -2 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.9 | Udział w bójce, pobicie kogoś | -10 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.10 | Stosowanie używek (papierosy, e-papierosy, alkohol) | -20 | wychowawca | Każdorazowo |
4.11 | Stosowanie używek (dopalacze, narkotyki) | -125 | Wychowawca/dyrektor | Każdorazowo |
4.12 | Wymuszanie pieniędzy i innych przedmiotów | -10 | Wychowawca/dyrektor | Każdorazowo |
4.13 | Kradzież przedmiotów | -10 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.14 | Niezgodne z regulaminem zachowanie podczas wycieczek szkolnych | -20 | opiekun | Każdorazowo |
4.15 | Zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu | -20 | Wychowawca/dyrektor/
nauczyciel |
Każdorazowo |
4.16 | Fałszerstwo (np. podrabianie podpisu, oceny, fałszowanie usprawiedliwienia) | -5 | wychowawca | Każdorazowo |
4.17 | Fotografowanie lub filmowanie na terenie szkoły lub podczas wycieczek zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody | -5 | wychowawca | Każdorazowo |
4.18 | Upublicznianie materiałów i fotografii wykonanych na terenie szkoły lub podczas wycieczki bez zgody obecnych na nich osób. | -10 | wychowawca | Każdorazowo |
4.19 | Upomnienie Dyrektora | -5 | dyrektor | Każdorazowo |
4.20 | Interwencja policji | -20 | dyrektor | Każdorazowo |
4.21 | Niezgodne z regulaminem zachowanie w autobusie. | – 1 | wychowawca | Każdorazowo |
4.22 | Udowodnione oszczerstwo (pomówienie) wobec nauczyciela i innych pracowników szkoły. | – 30 | Wychowawca, dyrektor, nauczyciel | Każdorazowo |
4.23 | Nieprzestrzeganie procedur bezpieczeństwa obowiązujących w szkole. | -2 | nauczyciel | Każdorazowo |
4.24 | Celowe łamanie zasad reżimu sanitarnego. | -50 | nauczyciel | Każdorazowo |
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W STOSUNKU DO UCZNIÓW
DUŻĄ ILOŚCIĄ PUNKTÓW UJEMNYCH
Uczeń na początku każdego półrocza otrzymuje 125 punktów dodatnich. Wobec ucznia, którego suma punktów dodatnich i ujemnych wyniesie 75, wszczyna się odpowiednie procedury postępowania.
Liczba punktów | Procedury postępowania |
75 | Upomnienie wychowawcy odnotowane w dzienniku. |
25 | Poinformowanie rodzica o liczbie zgromadzonych punktów. Przypomnienie zasad postępowania wobec ucznia niewykazującego poprawy. |
0 | Pisemne wezwanie rodzica do szkoły. Ustalenie form współpracy. |
– 25 | Pisemna nagana wychowawcy. |
-75 | Zwołanie zespołu wychowawczego. |
-125 | Pisemna nagana Dyrektora Szkoły. |
-175 | Zwołanie zespołu wychowawczego z udziałem pracownika instytucji wspierającej pracę szkoły. |
-225 | Skierowanie sprawy do GOPSu. |
-275 | Skierowanie sprawy do Sądu Rodzinnego. |